1990 Grand Prix Motorcykel sæson


1990 Grand Prix motorcykel racing sæsonen var den 42. F.I.M. Road Racing World Championship sæson.

1990 markerede begyndelsen på en Rainey æra, Marlboro-Yamaha køreren tog 7 sejre og scorede point i alle løb på nær i Ungarn. Rainey's teammakker var 1989 verdensmester Eddie Lawson, men han var ikke istand til at forsvare sit mesterskab, da han brækkede venstre ankel i første løb og forstuvede sin højre ankel voldsomt i det følgende løb på Laguna Seca. Rainey sagde om at have Lawson som teammakker: “Jeg ville bare knuse Eddie. Jeg tror ikke han var forberedt på at få en teammakker som mig. Måske troede han at han kunne styre mig, men på det tidspunkt var det for sent.” Rainey skiftede fra  Dunlop til Michelin dæk samme år.

Kevin Schwantz fortsatte med at vinde på sin Suzuki men styrtede desværre lige så ofte. Australieren Mick Doohan vandt sit første Grand Prix for Honda på  Hungaroring.

1990 sæsonen fortsatte med mange styrt, som kørerne prøvede at tilpasse sig den voldsomme og smalle ydelse fra V4 2-takts motorerne. Honda foreslog at begrænse top-klassen til 375cc og 3 cylindre, men det faldt ikke i god jord. Men da der ikke skete nogen udvikling med 500cc omgangstiderne, var det tydeligt at der skulle gøres noget.

Nyankomne John Kocinski tog 250cc titlen for Kenny Roberts' Marlboro-Yamaha team, efter en kamp med Carlos Cardús. 17 årige Loris Capirossi blev den yngste verdensmester nogensinde da han tog 125cc titlen for Honda.

Point gives til de 15 første kørere. En kører skal gennemføre et løb for at få point.

Position
 1 
 2 
 3 
 4 
 5 
 6 
 7 
 8 
 9 
 10 
 11 
 12 
 13 
 14 
 15 
Points
20
17
15
13
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

 

Verdens mester i de forskellige klasser

Klasse
Navn
Nationalitet
MC mærke
500cc
Wayne Rainey
USA
Yamaha
250cc
John Kocinski
USA
Yamaha
125cc
Loris Capirossi
Italien
Honda